Uittreksel uit het Travel Intelligence Report Q3 2023 | Fit for 55-pakket (Verordening (EU) 2021/1119).
De post-Covid-periode heeft een indrukwekkend aantal Europese voorschriften op het gebied van klimaat, energie, landgebruik, vervoer en belastingen voortgebracht, met als doel de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van het niveau van 1990. Dit wordt het "Fit for 55-pakket" genoemd, dat in juli 2021 door de Europese Commissie werd gepresenteerd.
Verschillende voorschriften hebben betrekking op onze sector en de data van inwerkingtreding van deze verordening komt dichterbij.
In dit gedeelte proberen we deze voorschriften die van invloed zijn op ons te vereenvoudigen, zodat we ons bewust worden van de urgentie om ze te kennen, te begrijpen en te kunnen communiceren.
Aflevering 2: MDMS: Multimodale Digitale Mobiliteitsdiensten, een EU-reguleringsproject dat tot doel heeft de planning, vergelijking en aankoop van digitale tickets te vergemakkelijken die verschillende vervoerswijzen in Europa combineren (aanvankelijk vliegtuig en trein) en verkopers in staat stelt de beste route tegen de beste prijs aan te bieden, terwijl ze zich richten op duurzamere vervoersopties. Een "one-stop-shop" voor de consument, een zegen!
Dit voorstel voor een EU-wettelijk kader stond nog steeds op de agenda op 10 oktober, met tot nu toe weinig resultaat.
Dat komt omdat... Het is verre van eenvoudig om dit op te zetten, en hoewel iedereen het erover eens is dat dit een zeer noodzakelijk instrument is, zijn er obstakels, waaronder:
- Het feit dat dit instrument parallel moet worden ontwikkeld met een ander reguleringsproject om de uitstoot van broeikasgassen (BKG) te meten, genaamd CountEmissionsEU. Dit instrument bestaat nog niet.
- Of hoe ervoor te zorgen dat vervoerders en verkopers hun informatie over hun aanbiedingen op een eerlijke, redelijke en niet-discriminerende manier en in realtime delen met de eindconsument? Wie draagt ook de verantwoordelijkheid voor een terugkeer of annulering van een van de reserveringssegmenten? En als het gaat om het harmoniseren van verschillende instrumenten, moet de consumentenbescherming voor iedereen hetzelfde zijn, wat momenteel niet het geval is: dit zal onvermijdelijk invloed hebben op de prijzen.
In Nederland is dit platform in ontwikkeling, maar het vereist sterke publiek-private samenwerking en een regelgever die toezicht houdt op de processen.
Na al deze vergaderingen is het redelijk om te denken dat een voorstel van de Commissie vóór de volgende verkiezingen van juni 2024 het daglicht kan zien? Niets is minder zeker. Hoe langer dit project zich voortsleept, hoe meer landen en/of particuliere actoren de kans zullen grijpen om hun eigen instrumenten te ontwikkelen, sommigen doen dat al. Dit zou de wens voor een uniform project volledig tenietdoen... En we zouden een mooie kans missen om gezamenlijk naar het Europese FIT for 55-project toe te werken.
Laten we hoopvol blijven!
|