Uittreksel uit het Travel Intelligence Report Q3.2023 | Fit for 55-pakket (Verordening (EU) 2021/1119).
De post-Covid-periode heeft een indrukwekkend aantal Europese regelgevingen op het gebied van klimaat, energie, landgebruik, transport en belastingen voortgebracht om de netto-uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Dit wordt het "Fit for 55-pakket" genoemd, dat in juli 2021 door de Europese Commissie werd voorgesteld.
Verschillende richtlijnen hebben betrekking op onze sector, en de data waarop deze richtlijnen in werking treden, naderen snel.
In dit gedeelte proberen we deze richtlijnen die van belang zijn voor ons vakgebied te verduidelijken, zodat we ons bewust worden van de urgentie om ze te kennen, te begrijpen en te kunnen communiceren.
Aflevering 1: EU-regelgeving RefuelEU Aviation, aangenomen door het Europees Parlement op 13 september 2023, drie weken geleden.
In het kort: het gebruik van minimaal 2% duurzame luchtvaartbrandstof (SAF - Sustainable Aviation Fuel) in de energiemix wordt verplicht voor alle Europese luchtvaartmaatschappijen en luchthavens vanaf 1 januari 2025. Vanaf 2030 zal het verplichte percentage SAF stijgen tot 6%; vanaf 2035 zal het 20% zijn, met de verplichting om gedeeltelijk synthetische brandstof te gebruiken. Het doel voor 2050 is om 70% SAF te bereiken. Er is hoop dat tegen 2035 ook andere bronnen zoals elektriciteit en waterstof gebruikt kunnen worden.
Frédéric Dechamps, Senior Director Sales van de Lufthansa-groep, herinnerde ons terecht tijdens de jubileumavond van de BTC op 18 september eraan dat Europese luchtvaartmaatschappijen nog 16 maanden hebben om zich in regel te stellen met deze richtlijn.
Toch zijn er tal van struikelblokken: SAF's zijn nog steeds zeldzaam en dus duur. De productie van de benodigde hoeveelheden alternatieve brandstof zou enorme hoeveelheden land en natuurlijke hulpbronnen vergen. Bovendien zouden de kosten van de overgang waarschijnlijk worden gedragen door de passagiers.
Vorige week werden er stemmen opgeworpen in Lissabon (World Aviation Festival) om realistisch te zijn in het licht van de bestaande struikelblokken. We wachten deze week op feedback van het World Sustainability Symposium in Madrid om te weten welke oplossingen worden voorgesteld.
|